Hvězdičky

Třídní mail: waldorf.hvezdicky@seznam.cz

Paní učitelky:

  • Jana Polčáková
  • Bc. Jana Górná
  • Mgr. Michaela Dosedla

Třída Hvězdičky se nachází v prvním patře MŠ Větrná. Aktuálně třídu navštěvuje 24 dětí ve věku od 3 do 6 let z toho 13 chlapců a 11 dívek

Naše třída je waldorfská,  letos máme ve třídě nový nábytek, viditelné plochy jsou z masivního bukového dřeva. V kuchyňském koutku budeme vařit polévky, marmelády a sušit v sušičce ovoce. U ponku budeme pracovat se dřevem, zatloukat hřebíky, smirkovat, řezat. A také česat  na bubnové česačce ovčí vlnu. Letos máme nové toalety a umyvadla.  Waldorfské vzdělávání je založené na pochopení vývoje lidské individuality, nabízí ochranu a respekt a důstojnost dětství. Zahrnuje porozumění postupnému vývoji dítěte od doby před narozením až po sedmý rok.     

Hlavními metodami práce ve WMŠ jsou nápodoba a vzor. Napodobování je svobodný akt dítěte v příkladném prostředí. Učitelka se proto musí plně soustředit na práci v kolektivu, aby mohla být vzorem hodným napodobování. Hlavním cílem je vytváření příznivých podmínek pro harmonický rozvoj celého člověka v dané sociální skupině. Jednotlivec se snaží přizpůsobit skupině, stejně jako skupina jednotlivci. Společenství děti + učitele+ rodiče, které v naší waldorfské MŠ každoročně vzniká, nese sebou větší nároky a odpovědnost na nás dospělé, více než je tomu v jiných školních zařízeních.

Rytmus je vedle nápodoby druhý hlavní prostředek, jak naplňovat waldorfskou pedagogiku. Je naprosto zásadní jej dodržovat. V rytmu se střídá soustředěná činnost s činností volnou. 

   V naší školce najdete jiné materiály a pomůcky, než v běžné MŠ. Každý den při hlavní činnosti dne pracujeme s dětmi s jedním, výhradně přírodním, materiálem, po celý školní rok. Mění se pouze výsledek dětského snažení, takže jednou je to např. z vosku vyrobená kytička, jednou sněhulák. Nikdy nehodnotím výsledek, protože nám nejde o výsledek, ale o proces.  Jde nám o to, aby se dítě s materiálem seznámilo, naučilo se s ním pracovat a prožilo si cestu k výsledku samo. Proto

     Volná hra je v předškolním věku stejně důležitá, jako ostatní činnosti, učení i nápodoba a je důležitou součástí rozvoje fantazie dítěte. Dítě si ve volné hře vytváří sociální vazby, učí se různým rolím, rozvíjí jemnou i hrubou motoriku, rozvíjí slovní zásobu. Volná hra není totéž jako bezhraničnost! Volná hra má svůj začátek, konec, svoje hranice, svoje pravidla. Hrajeme si ve třídě i venku na zahradě a v přírodě. Dětem k jejich bohaté hře stačí jednoduché hračky z přírodních materiálů. Další možnosti ke hře poskytuje sama příroda. Platí jednoduché pravidlo, že čím je dítě menší, tím více volné hry potřebuje.

     Prostřednictvím pohádek a legend se děti seznamují s naší historií a národními tradicemi. Nespěcháme a každou pohádku si děti mohou zažít během celého týdne několikrát, jak ve vyprávěné tak i dramatizované podobě. Pohádky se vždy váží na slavnosti. Odráží se v právě probíhající období. Křehká dětská duše si může prožít v pohádce své strachy, svá vítězství, překonávání překážek,… . Pohádky dětem vždy čteme, nebo vyprávíme, nebo hrajeme tak, aby měli možnost slyšet mateřský jazyk v jeho pravé podobě, pro vývoj jejich řeči je to velmi důležité. Nikdy nepoužíváme při práci s dětmi jakoukoli elektroniku (počítač, televize, magnetofon, iPady,….), protože ty nepatří do prvního sedmiletí života. Děti v tomto věku nejsou schopnymezi realitou a fikcí. Pokud dítě pohádku „pouze“ slyší, zůstává mu prostor pro vlastní fantazii při vytváření představ a obrazu. 

Pracujeme s dětmi s ohledem na jejich individuálními potřeby a zvláštnosti.

Během celého roku mají děti možnost zúčastnit se aktivit pořádaných v MŠ Větná či různých vzdělávacích a zážitkových exkurzí.

Třída je vybavena funkčním nábytkem, velkým množstvím stavebnic, her a hraček zejména ze dřeva. Stěny jsou vymalovány ve stimulujících barvách z duchu waldorfské pedagogiky.